Tronende Madonna met Sint-Lucas en Sint-Elooi

We zien hier een Sacra Conversatio of een Heilige Conversatie tussen Maria, Sint-Lucas en Sint-Elooi. Maria zit met het Kind op een troon, vóór een halfronde nis. Naast de troon staan twee monumentale heiligenfiguren. Links de heilige Lucas met in de ene hand een boek, in de andere hand een paneel waarop Maria is afgebeeld. Achter hem houdt een putto een medaillon met daarin een os, het attribuut van deze heilige.

Rechts wordt Sint-Elooi afgebeeld in bisschopsornaat met in de ene hand zijn staf en in de andere een hamer en een zadel. Sint-Lucas en Sint-Elooi zijn de patroonheiligen van het ambacht van de schilders en zadelmakers.

De schilden van deze ambachten worden onder de heiligen weergegeven. Deze ambachten behoorden samen tot de Sint-Lucasgilde. Het schild van deze laatste hangt omgeven met guirlandes in de rondboog onder de troon van Maria die een doorzicht geeft op een bergachtig landschap met ruïnes. De drie figuren zijn gevat in een omlijsting van een gouden fantasie-architectuur.

Dit schilderij is de ene kant van een tweezijdig vaandel van het ambacht van de beeldenmakers en zadelmakers dat in 1544 besteld werd.

Lanceloot Blondeel wordt beschouwd als één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de eerste generatie Renaissanceschilders in Brugge. Hij was zeer vooruitstrevend wat blijkt uit het gebruik van de typische Renaissance-architectuur (“rolwerk”) in zijn schilderijen én het feit dat hij hoofdzakelijk op doek schilderde in plaats van op het nog gangbare paneel.